Lillestrøm
DEN SOM RØRER MOBILEN FÅR STRAFFEPOENG: Sannsynligheten for at du møter motstand dersom du foreslår en mobilfri kveld sammen med venner, familien, kjæresten eller bare deg selv – er stor. Derfor kan det være lurt å ha tenkt igjennom hva du skal si og hvordan du skal gjøre det. Foto: Shutterstock
DEN SOM RØRER MOBILEN FÅR STRAFFEPOENG: Sannsynligheten for at du møter motstand dersom du foreslår en mobilfri kveld sammen med venner, familien, kjæresten eller bare deg selv – er stor. Derfor kan det være lurt å ha tenkt igjennom hva du skal si og hvordan du skal gjøre det. Foto: Shutterstock

Mobilen er fantastisk. Det er også menneskene du er på ferie med.

Du kan gå glipp av fine sommerminner dersom du ikke er tilstede i øyeblikket.

Hvor mange snapper sender du i løpet av en time? I løpet av en dag? Hvor ofte sjekker du VG? Facebook? Instagram? E-postene dine? Været?

– «Alt» skjer på mobilen, og de fleste av oss er der altfor mye. Mye mer enn vi selv er klar over. Vi har blitt så avhengige av mobiltelefonen at vi trenger en «detox», sier Kristin Daly i coachingskolen MetaResource i Lillestrøm.

VÆR TILSTEDE: Markedssjef i MetaResource, Kristin Daly, bruker selv mobilen mye, men har blitt mer bevisst på å ta pauser fra online-livet.

– Mobilen hindrer deg i å være spontan og du kan gå glipp av mye moro fordi du til enhver tid er opptatt av hva andre holder på med. Sørg for heller å skape gode opplevelser for deg og dine – minner du tar med deg videre i livet. Det behøver ikke å være så ambisiøst. På MetaResource jobber vi med mental trening og ofte er det ikke så vanskelig å lage slike nye vaner. Men det krever bevisst fokus, sier Daly. 

SÅ, HVORDAN VAR DAGEN DIN? Det er fort gjort å plukke opp telefonen så fort den gir lyd fra seg. Hvordan får du den du er sammen med til å føle seg? 

– En vanlig – og ikke spesielt minnerik – fredagskveld er kanskje slik: dere stuper ned i sofaen, beina opp, Netflix på skjermen. Mat og vin på bordet – og fingrene på telefonen. Dere er sammen, men ikke sammen. Ingen har «sjekket inn» på ordentlig og vi går glipp av hverandre, sier Daly, og oppfordrer alle til å gjøre dette eksperimentet noen ganger i løpet av sommeren. Med kjæresten, barna eller bare med deg selv.

ENKLE GLEDER: Den største gleden du kan ha, det er å gjøre andre gla'. Og det behøver verken være dyrt eller vanskelig. Kortreist moro er ofte det beste. 

Mobil-fri kveld? Slik gjør du det:

 

1. Skap forventning
Fortell at du har planlagt en spesiell overraskelse, noe dere ikke har gjort før. For eksempel på fredag – eller hvilken som helst feriedag. Overraskelsen behøver ikke å være stor, små ting kan bety mye og dere får det garantert gøy sammen. Begynn gjerne med små mobil detox-drypp dagene i forkant. Hva med en liten sykkel- eller badetur uten mobil? De fleste av oss synes det er uvant å ikke ha med mobilen på selv korte turer. Fin øvelse. 

2. Forvent motstand

«The fear of missing out» vil naturligvis være til stede. Hva er det verste som kan skje om man ikke er «på»? Ops, ikke lett å finne et bra svar her. Hva andre folk driver med akkurat nå er vel egentlig ganske uvesentlig? Har du barn som stritter i mot, la dem gjerne gjøre unna sine snap-streaks først, eller spille ferdig dataspillet. Vil de ikke være med på leken? Blir de sure, irriterte eller stresset? Det er ikke så rart – mange av oss har jo vokst opp med mobilen limt fast i hånden. Ha forståelse for situasjonen og innrøm at det er like vanskelig for deg som for dem. Men selg inn ideen – ikke gi deg! Vær en superselger!

3. Planlegg og gjennomfør aktiviteter

Legg bort telefonen, slik at du ikke ser den. Du kan jo ha på ringelyd slik at du ikke går glipp av viktige samtaler. Hva med å lage en spennende rett sammen? Eller oppsøke et fint sted i nærheten – være turist i eget rike? Finn frem kortstokken, yatzy, badminton eller det gamle krokketspillet. Lenge siden du har prøvd deg på sjakk? Eller ludo? Det spiller (nesten) ingen rolle hva dere spiller. Det blir gøy uansett.

 

Lek at du er journalist og still folk spørsmål. Still overraskende spørsmål og du blir overraskende godt kjent med den du trodde du visste alt om. Hva er det morsomste du vet? Hva synes du er den beste egenskapen et menneske kan ha? Hva er livretten din? Hva er din «guilty pleasure» (ok, du kan holde deg til musikk).

4. Del opplevelsen 
Legg gjerne ut erfaringene fra eksperimentet dagen derpå – til inspirasjon for andre!


5. Øv

Hjelp deg selv og dine venner på skolen eller kolleger på jobben til mobilfrie soner. Mange er lite til stede blant andre fordi de fikler med telefonen i alle mulige sammenhenger. Lag deg noen få, mobilfrie soner i starten – så kan du utvide etter hvert. Venter du middagsbesøk? Stå i døren med en kurv og saml inn telefonene. Gled deg til å høre tilbakemeldingene fra kvelden fra gjestene når de går. Vil ikke gjestene være med på leken? Gå til punkt 2 – ikke gi deg!

PS! Test deg selv:

* Ta tiden på hvor mange minutter/timer er du på telefonen per døgn og tell hvor mange ganger per dag du går inn på den. Hva med å lage en konkurranse med din kjære eller en venn om å være minst på? Husk å være ærlig, ellers er det jo ikke noen vits.


* Legg ned telefonen og la tankene fly. Kom du på noe lurt? Kjeder du deg? Se på det som en konkurranse med deg selv - klarer du å finne på noe å gjøre? Ta tiden på hvor lenge du klarte deg uten å titte på mobilen. 

* Når du går tur eller løper, sjekker du Instagram når du stopper for å trekke pusten? Hvorfor? Tenk på at du kan gå glipp av potensielt geniale ideer eller noen du kunne sagt hei til, men som du ikke så fordi du hadde nesa nedi telefonen.

NYT SOMMEREN! Og nyt noen mobilfrie stunder. Øv deg på å nyte en solnedgang uten å dele den med hele verden. 
  • #lillestrøm
Tilbake
ANNET INNHOLD